pondělí 10. listopadu 2014

Přistání zvané bezpečnostní

Dny se zkracují a teploměr se poslední dny nevyšplhal výše, než na dvanáctý dílek stupnice pana Celsia. Podzim mám rád, dny jsou sice kratší, ale příroda tento handicap nahrazuje paletou barev a poetickými údolními mlhami, jejichž krásu oceníte, až když na ně shlédnete dolů z vytopeného kokpitu malého letounu.

Pomalu se prokousávám výcvikovou osnovou a můj instruktor Filip se i po "x" společně strávených hodinách ve vzduchu na mě bodře směje. Ke profesionalitě evidentně patří i jistá míra shovívavosti k pilotním schopnostem žáčků.

Dnes jsou na řadě bezpečnostní přistání. Co to je? Inu, moudrá učebnice hovoří jasně: "Bezpečnostní přistání je přistání provedené v situaci, kdy další pokračování v letu by bylo riskantní, přestože motor letounu stále pracuje." Tato úloha není jen o provedení samotného přistání, ale o hledání, hodnocení a přemýšlení - což mi moc nejde.

Filip je praktik a tak také přistupuje k výcviku. "Máš palivo na deset minut letu, najdi si plochu o které si myslíš, že je dobrá pro přistání i vzlet - odpočítávám, teď...": uvedl Filip novou úlohu a já se ve snaze vidět lépe a dále vypnul v sedačce, až mne zastavily bezpečnostní pásy.

Přiznám se, že vyhodnotit vhodnost plochy není pro mne vůbec jednoduché a chce to evidentně cvik. To co jsem považoval za louku bylo vlhké a rozměklé pole, to co jsem považoval za pole se strništěm, byla louka. No nic, příště budu stejně dobrý jako Pája.

Po několika minutách mám domněle vhodnou plochu vyhlédnutou, sestupuji na 500ft AGL tak, abych měl plochu po levé straně v zorném poli, pečlivě ji prohlížím, hledám stožáry vedení VN a jiné překážky. Provedu přiblížení, rozpočet a prolétnu nad plochou. Okruh opakuji a teď "na ostro". Jsem na finále, velké klapky, ve výšce výdrže přidávám plný plyn a stoupám. Před sebou vidím malou skupinku srnek evidentně překvapenou prapodivným řvoucím tvorem vznášejícím se na jejich loukou. V duchu se srnkám omlouvám za nepříjemný zážitek a doufám, že opodál nestojí naježený myslivec s odjištěnou kulovnicí. Oddychl jsem si až v bezpečné výšce.. Celé cvičení jsme několikrát zopakovali a vydali se zpět k letišťátku v Částkovicích.

Úloha to byla vydatná, to jsem ovšem nevěděl, co mě čeká příště...

Žádné komentáře:

Okomentovat