neděle 14. prosince 2014

Nouzáky...

Co dělá pilota dobrým pilotem? Občas mi tato otázka probleskne myslí a dnes jsem, alespoň na chvíli, našel odpověď. Sice tato odpověď bude platná jen do okamžiku, než narazím na další "bílé místo v mapě", ale pro dnešní letový den to platí.

Dobrý pilot je... pilot, který v každou sekundu pohybu vzduchem vnímá svůj letoun, ví kde je, vnímá rychlost, výšku, barvu povrchu země, vítr, přemýšlí nad lidmi na zemi i ve vzduchu(vyhýbá se zastavěným prostranstvím a dívá se kolem sebe), nepanikaří. Tak bych po dnešním nácviku nouzových přistání do terénu charakterizoval dobrého pilota.

Já, prozatím, dobrý pilot nejsem. Ano, když je pohoda na palubě, tak udržím kuličku v "ryskách". Nemám problém odlétnout okruh a přistát bez toho aby instruktorovi vznikaly výrazné vrásky na čele, dokonce cítím letadlo do té míry, že mi samo sděluje jestli mám potlačit nebo přitáhnout knilp, ALE... Ale dělat vše v jeden okamžik je holt těžké a chce to cvik.

Stresová situace, jako je vysazení motoru za letu je "jiné kafe", tady už musíte mít hodně věcí zažito tak, že nad nimi nepřemýšlíte. Jestli si po bezproblémovém startu, odlétnutí okruhu a přistání myslíte, že Vás nemůže už nic překvapit a jste fakt dost šikovní piloti, tak pozor, je to malinko složitější!

 Mám štěstí na instruktora. Filip je člověk, který zbytečně nemluví do řízení, ale zato Vám, pilotním elévům, dá okusit letecké reality. Tedy alespoň do té míry, která je bezpečná pro Vás, jeho samotného a samozřejmě létajícímu stroji. Filip je prostě instruktor, který Vám ve výcviku ukáže, že létání není jen o modrém nebi, nekonečné přistávací ploše a bezvětří.

Dnes jsem létal nouzová přistání. Už jsem jich několik provedl, ale předešlé pokusy byly o "vysazení" motoru v situaci, kdy to bylo na dokluz letišti, takže v podstatě jen minimální stres. Dnešní vydatná baterie nouzáků byla v prostředí luk, polí, elektrických stožárů - nekompromisně se stavících do trajektorie letu - a širokých ploch lesů, které již svou tmavou barvou varují před dosednutím. Bylo to pro mě zatím nejnáročnější úloha, ale prý bude hůře ;) ...

Žádné komentáře:

Okomentovat